Bursa’nın asırlık otomotiv serüveni
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) ve Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın (BTSO) verilerinden edinilen bilgiye göre, atlı otomobil açısından değerli bir merkez olan Bursa’da ustaların elinden çıkan araçlar, Osmanlı İmparatorluğu döneminde üretimi Anadolu’nun birçok şehrinde ihtiyacı karşılamıştır. O dönemde atlı otomobiller daha çok bugün İpek Han olarak bilinen Otomobil veya Faytoncular Han bölgesinde üretiliyordu.
BTSO’nun 1926 ve öncesi üyelik kayıtlarında 7 faytoncu, 4 fayton boyacısı, 12 araba marangozu, 6 araba demircisi, 14 araba tamircisi ve 7 araba atölyesi olmak üzere 100’den fazla kişi ve işletmenin çalıştığı öğrenildi. bu endüstri
Otomotiv ana sanayisinin temelleri 1960’lı yıllarda Bursa’da atılmıştır.
Türkiye’de 1960’lı yıllarda dokuma, dokuma, kaporta ve makine konularında yetişmiş bir işgücü olduğu için ortaya çıkan bir otomobil sanayii kurma fikrinin uygulama alanı olarak Bursa seçilmiştir.
Aynı zamanda tarım, ticaret ve dokuma sanayinin merkezi olarak bilinen Bursa, 1961 yılında Türkiye’nin ilk organize sanayi bölgesinin kurulmasıyla büyük bir dönüşümün ilk adımlarını attı.
Karsan şirketi 1966 yılında 269 yatırımcı tarafından şehirde ilk kez minibüs üretmek amacıyla kuruldu. Ardından 1969 yılında resmi olarak 1968 yılında kurulan Türk Otomobil Fabrikası AŞ’nin (TOFAŞ) fabrikasının üretimine başlandı. 12 Şubat 1971’de dönemin Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay’ın katılımıyla açılışı yapılan fabrikada Murat 124 modeli üretilmeye başlandı.
OYAK Renault Otomotiv Fabrikaları AŞ, 1969 yılında OYAK, Renault ve Yapı ve Kredi Bankası iştirakleriyle kurulmuştur. OYAK Renault, 1971 yılında Türkiye’nin ilk önden çekişli arabasını boşaltarak üretime başladı.
Geçen yıl Bursa’dan günde 590 araç ihraç edildi.
Ana sanayi fabrikalarının kurulmasıyla birlikte kentte yan sanayide büyük bir gelişme yaşandı. Bursa’da birçok otomotiv yan sanayi firması açılarak bu sektöre katkı sağlanmıştır.
BTSO kayıtlarına göre Bursa’da 2.858 otomotiv firması faaliyet gösterirken, bu sayının büyük bir kısmını Togg, TOFAŞ, OYAK Renault, Karsan ve Güleryüz gibi en önemli ana sanayi firmaları dışında yan sanayi firmaları oluşturuyor.
Geçen yıl Türkiye’den ihraç edilen 571 bin 218 otomobilin yüzde 37,7’sini (215 bin 385 araç) gerçekleştiren Bursa, dış pazara günde 590 araç, saatte 24,5 araç gönderiyor.
Türkiye’nin vizyon projesi: Togg
“Bir arabadan daha fazlası”Togg’un 27 Aralık 2019’da tanıttığı vizyonuyla yola çıkan Gemlik Yerleşkesi, 18 Temmuz 2020’de inşaatına başlanan Gemlik Yerleşkesi, Cumhuriyetin 99. kuruluş yıldönümünde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle açıldı.
açılışta, “dün Bugün Yarın”1961 yılında Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel’in talimatıyla üretilmiş ve Türkiye’nin yerli otomobil serüvenini başlatmıştır. “Devrim” Togg’un otomobiliyle birlikte C segmentindeki ilk akıllı cihazı olan SUV ve en büyük tüketici elektroniği fuarı olan CES’te ilk kez dünya kamuoyuna tanıttığı konsept akıllı cihaz ortada sergilendi. Açılış töreninde ilk akıllı cihaz olan C-SUV da seri üretim bandından indi.
Yıllık üretim kapasitesi 175.000 adede ulaştığında 4.300 kişiye istihdam sağlayacak olan Togg Gemlik Kampüs’te 2030 yılına kadar 5 farklı modelde 1 milyon aracın tek platformdan üretilmesi planlanıyor.
TOFAŞ Bursa Anadolu Otomobil Müzesi
Bursa çevresindeki en eski otomobil endüstrisi ve kültür kaynaklarının keşfinin anısına kurulan Türkiye’nin ilk ve tek Anadolu otomobil müzesi TOFAŞ Bursa Anadolu Arabaları Müzesi, 2002 yılından bu yana ziyaretçilerini ağırlıyor.
Müzede binlerce yıllık bir tekerlekten TOFAŞ’ın ürettiği motorlu araçlara kadar bir zaman tüneline giriliyor. Burada tekerlekler, klasik otomobil atölyeleri, motorlu ve motorsuz araçlar sergilendiği gibi, 2600 yıl önce Bursalı ustaların elinde yapılan otomobilin yeniden canlandırılmış hali de sergileniyor.
Yılda ortalama 60 bin yerli ve yabancı ziyaretçi ile müze, Bursa’nın en cazip gezi noktalarından biri olmaya devam ediyor.
“Togg, yan sanayide güçlü bir dönüşüm hamlesi sağlayacak”
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay yaptığı açıklamada, Bursa Teknoloji Organize Sanayi Bölgesi (TEKNOSAB), Bursa Teknoloji Uyum ve Ar-Ge Merkezi (BUTEKOM), Model Fabrika, Gökmen Havacılık Eğitim Merkezi (GUHEM) ve Mesleki Yeterlilik Sınav ve Belgelendirme Merkezi (MESYEB) gibi ileri teknoloji odaklı projelerle insan kaynaklarına yapılan yatırımlar ve lojistik imkanlara yapılan yatırımların Bursa’yı yerli otomobil üretim merkezi olmaya aday 26 ile buluşturduğunu söyledi.
Burkay, Bursa’nın gelişmiş imalat altyapısını ve yan sanayisini ileri teknolojiye dönüştürerek Türkiye’nin milli otomobil üretiminde gücünü en iyi şekilde hissettireceğini belirterek, şöyle devam etti:
“Bu konuda özellikle BUTEKOM çatısı altında faaliyete geçirdiğimiz ileri kompozit malzemeler araştırma ve mükemmeliyet merkezi ile Bursa’mıza kazandırmaya hazırlandığımız mikromekanik ve mikroelektronik mükemmeliyet merkezlerimiz büyük rol oynayacaktır. yerli otomobilimizin teknolojik donanımının ve otonom sürüş yazılımlarının geliştirilmesinde değerli rol oynayacaktır.Otomotiv sektörünün araç ağırlığını ve yakıt tüketimini azaltacaktır,Ancak biz bu konuda karbondioksit emisyon standartlarına uygun çözümler aramaya devam ediyoruz. kompozitler alanı.”
Burkay, sektörün ihtiyaç duyduğu insan kaynağının yetiştirilmesi için hayata geçirdikleri Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Eğitim Vakfı’nda (BUTGEM) eğitim çalışmalarının başladığına işaret ederek, şunları kaydetti: “Otonom sürüş altyapıları, Endüstri 4.0 ve 5G teknolojileri hızla gelişiyor. Yerli, milli ve Bursa merkezli otomobilimiz Togg da yan sanayimizde güçlü bir dönüşüm atağı sağlayacak. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası olarak tüm Yerli otomobil projemizi uluslararası bir marka haline getirme yolunda atılan adımlara destek olmaya devam edeceğiz.”terimleri kullandı.